onsdag den 26. april 2017

Case: Perlekæden





Besvarelse af ovenstående:
·       Set ift. første del af casen, så fristes man umiddelbart til at tænke, at det for Cecilie er fantastisk det der skal ske, og at det bidrager med livskvalitet og glæde til hende. Når vi så får informationer om, hvad mændene tænker omkring mødet med hende, samt informationer om hendes diagnose og situation, så er det for os svært at lade være med at bekymre os. Det er svært at lade være med at bekymre sig om overgreb, og man skal også passe på med ikke at være for naiv, da overgreb er så hyppige overfor handicappede.
·       Hvis det eneste anderledes i situationen var, at Cecilie var en mand i stedet for en kvinde, så havde i ikke set anderledes på situationen: En mand og en kvinde med Downs er for os præcis det samme.
·       Nej, vi havde ikke set anderledes på sagen, hvis der kun havde været én mand. Der er et etisk dilemma omkring det, at seksuelle forhold mellem en person med Downs og en person, der ikke har Downs – mange problematikker og refleksioner man bør forholde sig til her.
·       Tom: Mener at det er uproblematisk, hvad der foregår, og at hun bare skal gøre det, da hun er over 18 år. Karin: Mener at det er særligt problematisk og ønsker at beskytte Cecilie. Vi tænker ikke, at det er særligt rammede for kønsrollerne, at mand/kvinde mener, som de mener – vi tænker det er tilfældigt, at det falder ud, som det gør.
I øvrigt anbefales denne engelsksprogede dokumentar om en sexarbejders rejse fra ”almindelig escort /prostitueret” til ”speciale i sexarbejde med handicappede”.
Hovedpersonen hedder Rachel Wotton, hun bor og arbejder i Australien. Hun arbejder aktivt på at informere om arbejdsvilkårene i sex-branchen, og hun er en af verdens første sexarbejdere, som har taget en uddannelse i sexarbejde på Ph.D-niveau.
Scarlet Road: A Sex Workers Journey 

Diskussion med afsæt i temaet Seksualitet & Handicap:
·       Hvad er I hver især blevet opmærksomme på? Hvilke forskelle og fællestræk træder frem?
Særligt opmærksomme på:
Det afhænger af, hvilke øjne der ser. Der er så mange vinkler og dilemmaer, som vi er nødt til at forholde os til og reflektere over.
Etikken ift. forholdet ml. hjælper-bruger og bruger-bruger
Spørgsmålet om og balancen mellem at være professionel og så ikke overskride egne grænser
Vigtigt at være reflekterende, nysgerrig, undersøgende og ikke-dømmende ift. seksualitet
Skræmmende hvor lidt viden, der er på området.
Hvor går vores egne grænser for, hvad vi kan være med til professionelt? Vi ved det ikke på forhånd.
Udfordrende at komme ud i den nuværende kultur og skulle implementere ny viden omkring seksualitet, når den nuværende holdning til det, er anderledes end den, vi bliver skolet i. (heldigvis er dette i udvikling…)

·       Hvilken ny viden har I fået?
Viden omkring hvad man rent faktisk må hjælpe med som pædagog ift. det seksuelle -
Vi må hjælpe og finde hjælpemidler til en vis grænse, men ikke udføre det for eller med dem.
Helt op til 1983 udførte man stadigvæk det 'hvide snit', hvor man ikke vidste, hvad man stod og ledede efter, men opererede de handicappede, fordi man mente, det var det bedste for dem/den bedste behandling.
WHO's definition af seksuel sundhed: Defineret som bredt fænomen, der har betydning for den generelle sundhed - at seksuel sundhed er lige så vigtigt for den overordnede sundhed, som andre elementer af sundhed.

·       Hvordan I kan anvende denne viden i jeres fremtidige arbejde?
Vi kan anvende den konkrete viden, vi har fået om hvad man kan/må/skal ift. seksualitet og handicappede.
Vi vil anvende og benytte os af den generelle viden, vi har fået, samt reflektere over og være nysgerrige og undersøgende i praksis på dette område.

·       Er der noget i arbejdet, der er særligt udfordrende?
Et område, der er særligt udfordrende. Nemt at komme til at træde ved siden af - svært at snakke om. Er meget tabubelagt og mange kan have berøringsangst med emnet.
Etikken i hele emnet er udfordrende.
Ens egne grænser personligt og så det at agere professionel. Hvordan finder man denne balance?

·       Diskuter, hvordan I kan medvirke til at skabe et miljø for denne målgruppe, der skaber mulighed for seksuel udfoldelse.
Igen: Det udfordrende er, at vi desværre ikke har så meget viden på området endnu. Svært at forholde sig til.
Hvis vi som pædagoger vil hjælpe, kan det meste lade sig gøre, tænker vi - hvis vi ser muligheder fremfor begrænsninger.

Et miljø for seksuel udfoldelse kan vel være at tage emnet op til debat og gøre det til noget, man snakker om i personalegruppen i stedet for det modsatte. Italesætte og behandle emnet.

Ingen kommentarer:

skuespil i 3 klasse

Målgruppe; 3. Klasse på en folkeskole Emne, identitetsdannelse Skuespil lavet på baggrund af Model 22 1       1-  Forestillin...