tirsdag den 18. april 2017

refleksionsspørgsmål kap. 11 køn, seksualitet og mangfoldighed

Refleksionsspørgsmål 2:
Hvad forstås ved henholdsvis det utopiske og det dystopiske perspektiv?
Utopisk: Noget som er perfekt men anses for at være naivt og urealistisk. For godt til at være sandt.
Dystopisk: En verden/samfund som af forskellige grunde er uønsket. Det værste af det værste.

Refleksionsspørgsmål 3:
Er det din/jeres oplevelse, at børn og unges leg/eksperimenteren med kønnede og seksuelle identiteter tager form på den online scene på en måde, som er anderledes fra (og måske endda udelukket i) det virkelige liv?
Der er i dag ingen grænser for børn og unges leg/eksperimenteren på den online scene, hvilket gør, at deres muligheder er uendelige – muligheden for at være præcis den person, de ønsker at være online, hvilket kan skabe stor konflikt ift. virkeligheden.

Refleksionsspørgsmål 4 og 5:
Hvorfor piger/unges kvinder at være mere udsatte på de digitale og sociale medier?
1)      Noget omkring kroppen og de symboler, som den kan sende. Vi tænker, der ligger meget erotik og sexsymboler i kvindes krop fremfor mandens. Vi forbinder et par bryster med sex, hvor vi måske i mindre grad forbinder en mand i bar overkrop med sex.
2)      Vi har en tese omkring, at der er en gråzone omkring etikken for drengene omkring at dele billeder, hvilket gør, at det i højere grad sker for drengene.

Hvad kan/bør man efter din/jeres mening gøre for at bidrage til, at drenge/unge mænd også omfattes af indsatser, der iværksættes på området?
Vi tænker, at det er enormt relevant at igangsætte en dialog og italesætte problemerne og udfordringerne ved de sociale medier, så de unge selv kan reflektere over etikken omkring.

Refleksionsspørgsmål 6:
Diskuter om der er tale om helt nye tendenser, eller om det er genkendelige mønstre, som nu blot udspiller sig på en digital platform.
Vi tænker, at der er tale om gamle genkendelige mønstre, i det omfang, at der altid har været et spil imellem piger og drenge (og det seksuelle spil/tiltrækning), men vi tænker også, at der er helt nye spil i tendenser, fordi platformen for udfoldelsen af dette er blevet så meget større i kraft af de sociale medier – grænserne er uendelige.

Refleksionsspørgsmål 7:
Er du/I enige i, at voksne i dag er (for)fraværende i børn og unges digitale liv? Gælder det også professionelle voksne, fx fagpædagoger, folkeskolelærere osv.?

Vi må acceptere at de sociale medier gør, at platformen for udfoldelse af det digitale liv er blevet helt enormt stort, og det sociale fællesskab udfoldes her, hvilket vi ikke skal udelukke nogle for. Den sociale arena har rykket sig til på de sociale medier i så høj grad, at hvis man udelukkes fra det, så udelukkes man har en stor del af det sociale liv. Man kan stadigvæk godt italesætte og sætte spørgsmålstegn ved deres færden her og forsøge at få dem til at reflektere individuelt. 

Ingen kommentarer:

skuespil i 3 klasse

Målgruppe; 3. Klasse på en folkeskole Emne, identitetsdannelse Skuespil lavet på baggrund af Model 22 1       1-  Forestillin...